L’exposició “Brunet inèdit” reivindica l’obra pictòrica més desconeguda i transgressora de Miquel Brunet

REDACCIÓ PALMA, 24.08.2018. La mostra comprèn 34 pintures sobre paisatge, natura morta i també mostres de la incursió del pintor 
dins l’abstracció, sense oblidar les figures humanes que va popularitzar. Un recull d’obres inèdites, procedents de la col·lecció 
privada de l’artista. “Brunet inèdit”, que es podrà visitar a la capella del Centre Cultural la Misericòrdia fins al 29 de setembre,
també compta amb la projecció d’una selecció de material audiovisual que la família del pintor ha llegat a l’Arxiu del So i la 
Imatge del Consell de Mallorca. 

Amb l’exposició “Brunet inèdit” el Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca se suma a les diferents activitats impulsades des de l’Ajuntament de Manacor per reivindicar la figura de Miquel Brunet (1919-2007) i la seva obra, onze anys després de la seva mort.

Així ho ha explicat aquest migdia el vicepresident primer i conseller de Cultura, Patrimoni i Esports, Francesc Miralles durant la presentació de la mostra. “L’exposició i l’edició d’un catàleg obrin una nova oportunitat per reflexionar sobre les aportacions transgressores de Miquel Brunet en el món de la pintura a Mallorca”, en paraules de Miralles, “ens permet fer una relectura de la seva obra i la construcció d’un llenguatge propi”.

La mostra que acull des d’aquest dijous la capella del Centre Cultural la Misericòrdia fa èmfasi en alguns episodis específics del repertori més desconegut de Miquel Brunet: els paisatges dels anys 50 als 70; les natures mortes –habitualment bandejades de les catalogacions-; així com les incursions que va fer dins la pintura abstracta. Les pintures de figures humanes, a través de les quals Brunet va assolir l’èxit comercial i de crítica, també hi són presents.

“El que pretenem és reparar memòria ja sigui històrica, cultural, col·lectiva…l’agraïment de la societat cap a un dels pintors essencials per a la història de la nostra modernitat. Sobretot si tenim en compte que durant unes dècades –des de finals dels anys 40 fins als 70- Miquel Brunet va ser un pintor entotsolat, marginat en alguns aspectes, incomprès i no va ser fins als anys 70 que es va reconèixer que havia estat un pintor d’avantguarda, un esperit trencador que connectava amb Santiago Russinyol, Anglada Camarassa, Antoni Gelabert…”, apunta Gabriel Carrió, comissari de l’exposició.

Carrió ha tingut l’oportunitat de fer feina dins la col·lecció particular del pintor i ha comptat amb la col·laboració del nebot i dipositari de la custòdia del llegat Brunet, Miquel Àngel Soler Brunet, també present avui al Centre Cultural la Misericòrdia en motiu de la presentació de l’exposició. La mostra té, precisament, una empremta important de col·lecció particular, respectant els diferents formats de les peces. Es tracta d’obra inèdita, que no ha estat mai reproduïda, tret d’alguna excepció.

De Brunet s’han fet 3 exposicions antològiques: a la Llotja (1990), al Casal Solleric (2002) i a la Torre dels Enagistes (Manacor, 2003). “Aquelles exposicions varen representar la culminació del reconeixement de Miquel Brunet”, apunta Carrió, “un discurs que no calia repetir. Per tant, aquesta no és una exposició generalista de totes les etapes de Brunet. Aquesta mostra neix de la col·lecció particular, inèdita, que ens mostra un pintor amb una gran capacitat per al dibuix, molt versàtil. La seva és una pintura terriblement sincera, no està feta per agradar. Una pintura agresta i molt més irregular del que sembla en un principi, que ens mostra un Brunet que va més enllà del pintor de les figures humanes”.

L’exposició s’ha inaugurat aquest dijous, 23 d’agost, al Centre Cultural la Misericòrdia, on es podrà visitar fins al 29 de setembre.