L’IEB i l’Institut d’Estudis Catalans coeditaran dues obres de numismàtica i geografia

REDACCIÓ PALMA, 26.04.2018. La Conselleria de Cultura, Participació i Esports, a través de 
l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) han signat dos 
convenis per a la coedició de dues obres: Medalles de proclamació de les terres de parla 
catalana. Catalunya, valència i Balears (1724-1843) i Les Illes balears. Estudi geogràfic i 
econòmic. Mallorca. El sud i el sud-est..

L’objecte dels convenis és establir el marc de col·laboració i compromís entre ambdues institucions per a l’edició conjunta. Han signat els dos convenis la consellera de Cultura, Participació i Esports i presidenta de l’IEB, Fanny Tur, i el president de l’IEC, Joandomènec Ros i Aragonès.

Medalles de proclamació de les terres de parla catalana. Catalunya, València i Balears (1724-1843), de Jaume Boada Salom, és una obra cabdal en l’estudi de la numismàtica de tota l’àrea de parla catalana, més concretament un sector tan poc estudiat com és el de les medalles de proclamació, unes peces que alguns ajuntaments encarregaren per commemorar les proclamacions dels reis d’Espanya entre lluís I i Isabel II i que es llançaven al poble en moments puntuals de la celebració, quan es cridava en veu alta el nom del rei durant l’aixecament del pendó reial perquè tothom hi prestàs la seva adhesió. L’estudi, fet a partir de la documentació original procedent dels arxius de tots els ajuntaments que emeteren medalles (Alacant, Barcelona, Castelló, Cervera, Girona, Lleida, Oriola, Manresa, Palma, Maó, Tarragona i València), no només aporta moltes dades inèdites sobre aquestes medalles, sinó també amplia l’obra ja coneguda de molts dels gravadors i argenters que hi participaren, n’introdueixen alguns noms nous i il·lustra una temàtica poc estudiada com les festes populars durant els segles XVIII i XIX en les poblacions esmentades. El llibre s’adreça al públic en general però especialment a investigadors en el camp de la numismàtica, la medallística, l’art, la història i la cultura popular de tots els territoris de parla catalana.

Per a la coedició conjunta d’aquesta obra, cada institució aportarà la meitat del pressupost, això és 4.680 € per institució.

Les Illes balears. Estudi geogràfic i econòmic. Mallorca. El sud i el sud-est, de Vicenç Mª Rosselló Verger és també una obra cabdal, en aquest cas en l’estudi de la geografia de les Illes Balears, publicada el 1964 en espanyol per la Cámara Oficial de Comercio, Industria y Navegación de Palma i que avui dia és pràcticament impossible de trobar. La intenció del conveni és fer públic un estudi absolutament vigent que permetrà tenir nova informació sobre la geografia humana i econòmica de Mallorca. El llibre s’adreça al públic en general però especialment a investigadors en el camp de l’economia i la geografia.

Per a la coedició d’aquesta obra, les dues institucions aporten també la meitat de l’import pressupostat, 6.159,03 € cada una.