El Museu d’Art Sacre de Mallorca és un museu amb una llarga trajectòria, essent la institució museística més antiga de l’Illa. El seu origen es remunta al bisbe Mateu Jaume, qui es va preocupar per recollir i conservar retaules i imatges que s’havien retirat del culte i que es dipositaren al Col·legi Eclesiàstic de la Sapiència.
Davant la necessitat de conservar aquestes obres i de continuar recollint-ne d’altres que es trobaven en perill, un conjunt de clergues i erudits comunicaren al Bisbe la voluntat de crear un museu: el Museu Arqueològic Lul·lià. De fet, bona part de l’actual col·lecció de pintura del MASM prové d’aquest antic museu, creat el 1881 al Col·legi de la Sapiència. A més, la col·lecció del Museu també es va ampliar amb part del fons del Museu Arqueològic Capitular, creat pel bisbe Pere Joan Campins l’any 1905.
El bisbe Pere Joan Campins fou el fundador i primer impulsor de la creació del Museu. El 1906 el bisbe Campins promogué la reconstrucció d’unes dependències de l’hort del Palau Episcopal que estaven molt deteriorades amb la idea d’establir un museu, lloc on s’ubica actualment l’Arxiu Diocesà. No obstant, aquest projecte tardaria uns anys en fer-se realitat.
El bisbe Campins no concebia un museu com una institució dedicada exclusivament al patrimoni eclesiàstic, sinó a l’estudi i la difusió de la història i dels béns llegats pels nostres avantpassats. El 23 de febrer de 1916, coincidint amb el primer aniversari de la mort del bisbe Campins, s’inaugurà el Museu Arqueològic Diocesà….
…
A partir de l’any 2013, la gestió del Museu passa a mans del Capítol de la Catedral de Mallorca, qui duu a terme una darrera reforma l’any 2019, amb l’objectiu de transformar el Museu Diocesà en un museu més didàctic, accessible i participatiu, amb un nou discurs museològic i amb nous recursos museogràfics: el Museu d’Art Sacre de Mallorca (MASM). Finalment, el renovat museu torna a obrir les seves portes el mes de febrer de 2020, coincidint amb el mandat del bisbe Sebastià Taltavull.
http://www.museuartsacredemallorca.org/ca/museu/historia
direccio-postal c/ del Mirador 5 (Palau Episcopal) 07001 Palma
telefon-fax 971 713 133
web-blog http://www.museuartsacredemallorca.org
email masm@catedraldemallorca.org
facebook https://www.facebook.com/museuartsacremca/
twitter https://twitter.com/museuartsacre
instagram https://www.instagram.com/museuartsacremca/