REDACCIÓN PALMA, 17.12.2016. Fruit de la col·laboració entre els ajuntaments de Felanitx i Binissalem i els seus respectius centres expositius, avui dissabte a les 12 hores s’han inaugurat a Can Gelabert les exposicions Via Sacra de Xisco Duarte, Inèdia II de Julià Panadès i Muñeco de barro de Bel Fullana. La inauguració ha comptat amb l’actuació de la cantant Adela Ferrer, que ha presentat el seu nou espectacle, Madeja de ideas.
La presència de Xisco Duarte a Can Gelabert no és nova. Tres peces seves, marcades pel laboriós treball amb ossos d’animals morts, han estat seleccionades al Certamen d’Arts Plàstiques Vila de Binissalem els darrers anys. A Via Sacra, l’exposició a la Sala Imperial de Can Gelabert, aquests, tot i no ser-hi presents físicament, hi són reproduïts amb grafit i amb porcellana blanca, tècnica que aprengué i perfeccionà a la Xina i França.
Tot i que Duarte és reaci a parlar de la seva obra i el seu significat, el tema de la vida i la mort hi és ben present des de fa anys amb referències de caire religiós, tal com passa a Via Sacra amb la mena de relicaris que presideixen el fons de la sala. També els elements geomètrics (en especial els triangles) són presents als seus dibuixos sobre paper de petit i mitjà format, sense concessions al color més enllà del blanc, el negre i el gris del grafit. El gravat, tres litografies i una serigrafia estampades a Can Vent per l’artista plàstic i estampador Andreu Maimó de Felanitx, també és present a aquesta exposició.
A Inèdia II, la proposta expositiva de Panadès per a les Sales Florentines de Can Gelabert hi trobam, mitjançant diversos llenguatges (vídeo, instal·lació, assamblatge d’objectes trobats, collage, fotografia, serigrafia…), una crítica a l’estatus actual de l’artista plàstic, condemnat a cercar una altra feina o a viure de l’aire degut a factors com puguin ser la manca de mercat/compradors que apostin per l’art contemporani de joves creadors o el paper de les institucions públiques (males pràctiques, manca d’honoraris per als artistes que exposen, l’exigüitat econòmica de les beques per a residències, etc.)
D’aquí el nom de l’exposició, inèdia, que ens remet al fenomen místic consistent, entre d’altres aspectes, en viure de l’aire, sense ingerir menjar ni líquids. Material de rebuig, art pobre, apropiacionisme, fotografia i vídeo fets sense gaire medis (el mòbil) que mostren una creativitat més enllà del collage pel qual sovint és reconegut Panadès.
Previament al seu pas per ARCO de la mà de la galeria palmesana L21, la que va ser guanyadora del certamen Vila de Binissalem 2013, Bel Fullana, exposa a la Sala del Directori de Can Gelabert Muñeco de barro, un conjunt de dibuixos de petit format i pintures de gran i mitjà format.
Segons paraules de la pròpia artista, la seva és una obra que “combina dibuix i pintura en una galeria d’imatges senzilles, figuratives i expressionistes que presenten un marcat caràcter infantil. Es tracta d’un estudi de com els infants utilitzen el llenguatge plàstic amb una intenció de retornar a ell a partir de formes simples, utilitzant la síntesi i la deformació, traduint a la tela la metodologia que utilitza el nin en el gargoteig sobre la superfície en blanc. En ocasions, per realitzar aquestes peces, he cercat a les meves llibretes d’aprenentatge de l’escola per redescobrir tota una sèrie d’obsessions que es veien plasmades en elles”.
Madeja de ideas el nou espectacle de la cantant i compositora Adela Ferrer que els assistents a la inauguració de les exposicions han pogut gaudir és una evolució que suposa l’entreteixit dels nous temes composats amb el seu penúltim espectacle, Idioma de café, solapat al seu nou disc, Vestida de vos, gravat a Buenos Aires amb puntades nascudes de l’aire mediterrani.